Aktuálně

Aktuální info pro studenty Akademie SEN zde, aktuální informace pro žáky MT čtěte zde.

KRITA

KRITA - kreslená animace
Program Krita je určen hlavně na kreslenou animaci a nejlépe se s ním pracuje s připojením grafického tabletu. V programu se dá také malovat a kreslit (např. komiksy, storyboardy,...), nabízí velké množství štětců. Ve vektorové vrstvě můžete kreslit pomocí křivek, ale pozor, program je určený především pro bitmapovou grafiku. Pro vektorovou grafiku (loga) použijte spíš program Inkscape.
Program je ve verzi pro 32 bitový systém nebo pro 64 bitový systém (nejdříve zjistěte, jaký systém má vaše PC). Ke stažení je zde: https://krita.org/en/
Jak na animaci:
Soubor - Nový - Vlastní dokument - Rozměry 1920x1080 px, rozlišení 72 ppi. Obsah - Vrstvy: 2, Image Backround color: vyberte barvu např. smetanovou, Pozadí: As canavas color. Vytvořit -
V menu Nastavení - Configure Krita - Zobrazit - aby políčko OpenGL bylo prázné (nezaškrtnuté, nevybrané).
V Nastavení vyberte Workspace (Pracovní plocha) Animation. Pokud se Workspace nezobrazujte, běžte na Nastavení - Doky - zaškrtněte doky: Animace, Vrstvy, Časová osa. Velikost doků si upravte tažením myši.
Animaci tvořte ve 2 vrstvách. První vrstva je pozadí (automaticky se nastaví bílé, ale můžete ho změnit). Druhá animace, každá vrstva má svou časovou osu. Vrstev je několik druhů, vrstva malba animovat lze, ale např. vektorová animovat nejde. Nové vrstvy přidáváte pluskem, odstraňujete košem, větší nabídka nových vrstev je pod šipkou.
Dole na časové ose vrstvy vpravo zapínáte cibulovou kůži (žárovička). Aby se předchozí obrázek zobrazoval, musí žárovka svítit. Nastavení cibulové kůže je pod symbolem cibule. Vrstva lze i zprůhlednit nebo zneviditelnit.
Aby se žárovička u paty časové osy zobrazila a mohli jste ji kliknutím rozsvítit, musíte vytvořit první snímek - Create blanc frame (New frame).
Místo 24 snímků za sekundu si nastavte 12. Do druhé (vrchní) vrstvy můžete začít kreslit animaci. Vyberte nástroj (štětec) a klikněte na plochu pravým tlačítkem, vyberte barvu a druh štětce a zvolte šířku. Šířku štětce můžete měnit neustále v horní liště, zde se také ze štětce překlikává na gumu.
Nový frame uděláte tak, že kliknete na políčko časové ose a pak pravým tlačítkem zvolíte, zda chcete jen nový frame nebo kopii. Místo pravého tlačítka myši můžete použít i ikonky, které najdete v okně Animace. Nakreslíte 1 frame animace a kliknete na následující snímek v ose a dáte opět New frame.
Animaci si průběžně ukládejte. Opět nakreslíte 1 obrázek a kliknete na vedlejší políčko časové osy a dáte New frame,.... Pokud animace přesáhne 100 snímků, přidáte je v oknu Animace v poli Ukončení.
Animaci si můžete průběžně pouštět (rychlost se dá upravovat) - v okně Animace.
Většina nástrojů je stejná jako v Gimp a Inkscape.
Nakonec je potřeba animaci vyrendrovat.
Obrázky jpg nebo png získáte tak, že v menu Soubor zvolíte Vykreslit animaci (Render nebudete zaškrtávat). Zadáte formát (jpg), umístění obrázků (render location), první a poslední snímek (pokud má vaše animace např. 50 snímků a začíná nulou, dejte 0 a 50 a neexportujte zbytečně dalších 50 snímků). Obrázky pak můžete vložit do střižny a vytvořit animovaný film, nebo z nich udělat gif (pokud nemáte na svém PC žádný program na animaci, použijte např. https://gifmaker.me/).
Pokud chcete vyrendrovat rovnou video (mp4) musíte mít stažený ffmpeg (https://www.ffmpeg.org/).
 

Sdílet

 

euvlajka
Projekt Šablony II pro ZUŠ Ledeč

Tento web používá Cookies k měření návštěvnosti. Rozumím