Aktuálně

Aktuální info pro studenty Akademie SEN zde, aktuální informace pro žáky MT čtěte zde.

V jednoduchosti je krása, černobílé zátiší

Focení zátiší má jednu velkou výhodu – zvládnete ho i doma. K pořízení skvělých snímků totiž nepotřebujete modelku, kostýmy, ateliér ani drahou techniku. Stačí jen běžné domácí vybavení a trocha kreativity.

SVĚTLO
Najděte správné světlo. Jako základní světelný zdroj může sloužit obyčejné okno, ze kterého dopadá na scénu denní světlo. To lze částečně směrovat a korigovat odraznými deskami, které pomohou vysvítit i temnější místa zátiší. Jako odraznou desku lze použít zrcadlo, lesklou folii, nebo v podstatě obyčejný kurz tvrdšího bílého papíru. Sledujte, jak se mění světlo ve vašem bytě nebo domě. Všímejte si zajímavých přechodů světla a stínu i kuželů ostrého poledního světla. Voály vám vytvoří rozptýlené světlo, žaluzie pruhy, můžete také zatáhnout závěsy a otevřít jen kousek a vytvořit tak světelný pruh či kužel.
Odpoledne a večer si budete muset přisvítit, na malé zátiší vystačíte i s lampičkami. Sviťte nejen na objekt, ale například i za ním od země směr pozadí, nebo sviťte na bílou stěnu či papír a využijte odraženého světla nebo nasměřujte prasátko malého zrcátka. Pokud je lampička moc ostrá, dejte před ní pečící papír (ne na ní, mohl by se propálit). Na rozdíl od focení s ateliérovými záblesky vám budou vycházet delší expoziční časy, proto se hodí stativ a dálková spoušť.
PROSTŘEDÍ
V případě, že nemáte stativ, poraďte si například tak, že velkou ponožku naplníte rýží, to položte na stůl (já občas použiji i žehlící prkno, parapet,...) a foťák do ponožky usaďte. Při přípravě scény myslete i na vhodnou podložku a pozadí. Můžou mít texturu (Využít můžete prkénko na maso, režný hadr, pleteninu nebo mohou být hladké např. papír, ubrus a také mohou odrážet například sklo, pod kterým je černý papír).
PŘEDMĚTY
Co fotit? Vajíčko, jablko, hrušku, šálek, lžičku, vázičku, květinu, jednoduché geometrické tvary, ... Nedávejte si na začátek nesnadné úkoly v podobě focení skleněných nebo lesklých předmětů. Sáhněte raději po objektech s méně komplikovaným povrchem, jako je matná keramika a porcelán, proutí, papír či dřevo. Mnoho inspirace najdete i v kuchyni. Poskytne vám ji třeba kuchyňské náčiní nebo jídlo. K dokonalému zátiší postačí pouze dvě rekvizity a plocha, na které obě stojí. Jako pozadí poslouží obyčejná zeď, kus plátna nebo kartonu. Mezi předměty by měl být zajímavý vztah - komunikace. Mohou to být kamarádi, milenci, protiklady, ... Jejich vztah může být i humorný nebo překvapivý (vzpomeňte si na surrealisty). Sudý počet také vždy vytváří nějaký vztah a napětí. Klidná, vyvážená, kompozice má většinou lichý počet objektů.
KOMPOZICE
Vyzkoušet můžete trojúhelníkové kompozice, kdy vzadu u paty je něco štíhlého (vysokého) a vedle vpředu něco nižšího a baňatějšího a vpředu nebo ve špičce něco malého. I květiny a předměty mohou mít své vepředu a vzadu a mohou se někam dívat (někam směřovat), tam, kam se dívají, dejte více volného místa a k patě trojúhelníku, nebo za záda objektu dejte méně místa. Při tvorbě zátiší byste měli být klidní a soustředění a vyfotografování jednoduchého snímku vám může zabrat hodně času a trpělivosti. Také myslete na to, že čím více bude předmětů, tím více času vám zabere posunování a upravování kompozice do ideální kompozice. Z tohoto důvodu je také praktičtější mít fotoaparát položený (nefotit z ruky) nebo na stativu. Vyfotíte snímek, zjistíte, že potřebujete předmět o maličko posunout a tak půjdete posouvat a vrátíte se k fotoaparátu, který bude na úplně stejném místě, což by se při focení z ruky nikdy nepodařilo. Přesto si před zbouráním zátiší pár fotek z ruky udělejte, třeba přijdete na nějaký nezvyklý úhel pohledu.
NASTAVENÍ FOŤÁKU, EXPOZICE
Jakmile máte vyladěnou kompozici, začněte řešit nastavení fotoaparátu a expozici. Před fotografováním vypnout stabilizátor (má zkratku VR nebo symbol rozechvělé ručičky). Nepoužívejte blesk. Natavení lze provést v režimu M (Manuál), kde přednastavíme clonu a časem doladíme správnou expozici, nebo v režimu A/Av (Preference clony). V tomto případě nastavíme potřebné clonové číslo, čas se dopočítá automaticky a kompenzací expozice (+/-) případně doladíme rozložení světel a stínů. Zkušenější fotografové mohou ještě zvolit některý ze způsobů měření expozice, například bodové, nebo se zdůrazněným středem, ale podle mého názoru je lepší expozici doladit pomocí zmiňované kompenzace. ISO - pokud máte stativ a dálkovou spoušť, můžete fotit na nízké ISO tj. 100 nebo 200, ale pokud budete fotit z ruky a světelné podmínky nebudou ideální (to v interiéru skoro nikdy), dejte ISO vyší např. 800. Pokud budete fotografovat ze stativu na dálkovou spoušť (Spoušť fotoaparátu nemačkat přímo, ale použít kabelovou spoušť, nebo bezdrátové dálkové ovládání. Kdo nevlastní tuto pomůcku, dá se použít i časová samospoušť.), můžete si dovolit fotografovat na dlouhý čas. Pokud budete fotit z ruky, dejte pozor, ať vám čas nejde nad 1/50, pokud bude delší např. 1/20 sec, bude snímek určitě rozmazaný. Se stativem můžete zkusit i funkci HDR. Clonu vyberte podle toho, jak si snímek představujete. Pokud se chcete inspirovat Fr. Drtikolem, dejte clonu vyšší např. 7 a budete mít všechny předměty ostré, počítejte však s tím, že čím vyšší clona, tím delší čas a tím pádem potřeba stativu. Pokud chcete mít z kompozice ostrou jen malou část, dosáhnete toho tím, že zacloníte co nejméně (např. 2,8) a umístíte fotoaparát od předmětů dál a zazoomujete (dáte delší ohniskovou vzdálenost).
EXPERIMENTUJTE
Zkuste netradiční úhel pohledu (např. podhled).
Pokuste se o dokonalý záběr (s co největším rozsahem šedých odstínů, s co nejdelším přechodem, vyvarujte se úplně bílému přepálenému místu a černému místu bez kresby, srovnejte horizont přesně vodorovně, dominantní předmět umístěte přesně do zlatého řezu).

 

Sdílet

 

euvlajka
Projekt Šablony II pro ZUŠ Ledeč

Tento web používá Cookies k měření návštěvnosti. Rozumím