Aktuálně

Aktuální info pro studenty Akademie SEN zde, aktuální informace pro žáky MT čtěte zde.

Viktor Pivovarov

Viktor Pivovarov - malíř, ilustrátor

Studia

Kalininovo moskevské umělecko-průmyslové učiliště. V roce 1962 absolvoval umělecké oddělení Moskevského polygrafického institutu u A. Gončarova

Tvorba

  • Dlouhá léta se věnoval ilustracím poezie a knih pro děti. Výtvarně doprovodil více než padesát knih a spolupracoval s časopisy. Vytvořil oblíbené ilustrace k pohádkám Hanse Christiana Andersena nebo k ruskému vydání knihy Anička skřítek a Slaměný Hubert od Vítězslava Nezvala. Kromě toho kresbami doprovodil práce Fjodora Michajloviče Dostojevského (Za ilustrace ke knize F. M. Dostojevského Sen směšného člověka byl v roce 1971 oceněn zlatou medailí na Mezinárodní výstavě knižního umění v Lipsku.), Walta Whitmana, Charlese Baudelaira, básnické sbírky Igora Cholina nebo Ivana Wernische.
  • Tvorba ovlivněná ilustrací s vepsanými texty.
  • V malbě zařazen mezi Moskevské konceptualisty. Tvoří tématicky i formálně odlišné cykly.
  •  "Vzpomínky z dětství"
  • Surrealismus (spojování zdánlivě nesouvisejících věcí, změna měřítek), vtip, humor, nadsázka, doplňování obrazů o instalaci
  • Některá tvorba stylově připomíná tvorbu René Magritte
  • Výstava Moskevská gotika
  • Skládání figur z esenciálních geometrických tvarů
  • Parafráze a odkazy na slavná umělecká díla historie (např. Cranacha)
  • Kniha vzpomínek a úvah malíře Viktora Pivovarova Zamilovaný agent vyšla poprvé v Moskvě v roce 2001. V roce 2016 (s dotiskem r. 2019) vyšla podruhéznovu v rozšířeném vydání.
  • Maluje v cyklech, přisvojuje si staré mistry i modernisty, rád na plátna vepisuje celé věty a některými přesvědčivě mystifikuje – například o svém dětství a Moskvě.
    Otisky moskevských vzpomínek na obrazech Viktora Pivovarova ale nejsou jen osobní. Konkrétní předměty i lidské postavy se stávají součástí surreálných a symbolických výjevů. Vedle nahého ženského těla leží citron, ryby létají a muži mají šíleně dlouhé paže.
  • Odkazů na světové tvůrce je v Pivovarovově tvorbě mnoho. Přisvojuje si motivy, atributy i rukopisy svých předchůdců samozřejmě a suverénně, zároveň s velkou pokorou - například v Kompozici s červeným čtvercem Kazimira Maleviče.

    Například v obrazu Na zdraví a na lásku! došlo k propojení s Rembrandtem. Pivovarov použil kompozici jeho autoportrétu s manželkou Saskií, jež mu sedí na klíně. Současný malíř ale na klín popíjejícího mladíka posadil nahou ženu.

Život, výstavy
* 1937 v Moskvě, od roku 1982 trvale žije v Praze
"Neprožil jsem hrůzy gulagu, ale hrůzy obyčejného života," řekl před šesti lety v rozhovoru pro Paměť národa, ve kterém vzpomínal na dospívání v komunálním moskevském bytě.
Žil v něm jen s matkou. Čtyři pokoje byly rozděleny mezi čtyři nájemníky a jejich rodiny, všichni se dělili o malou kuchyň, toaletu a umyvadlo.
Pro Pivovarova to byla miniatura sovětské společnosti, kde měli navrch ti bezohlední. Vzpomíná na jednu spolubydlící, sadistickou antisemitku, která denně trýznila malířovu matku kvůli jejímu židovskému původu.
Moskvu opouštěl jako významný autor neoficiální scény. Širší veřejnosti byl však znám jen jako ilustrátor.

S českým výtvarným prostředím se Pivovarov seznámil v 60. letech díky Jindřichu Chalupeckému, který jemu a několika dalším kolegům navrhl založit skupinu – Školu Sretěnského bulváru. Později, v roce 1980, se výtvarník oženil s českou historičkou umění a spisovatelkou Milenou Slavickou, za níž se po dvou letech i s dětmi přestěhoval do Prahy. 
V Praze se okamžitě začal přátelit s Karlem Malichem, Václavem Boštíkem nebo Adrienou Šimotovou, i proto si ho všimli lidé z pražského undergroundu hned na jeho první pražské výstavě Obrazy 1981–1984. Velkou a jedinou retrospektivní výstavu nicméně dostal Pivovarov šanci uspořádat jen v roce 1989 v Lidovém domě ve Vysočanech. Asi největší pocty se mu u nás pak dostalo v roce 1996 výstavou Soňa a andělé v Galerii Rudolfinum. Tehdy, ve druhé polovině devadesátých let, patřil mezi nejpopulárnější umělce v Česku.

V minulém roce Velkou část Pivovarovova malířského světa zachytila výstava nazvaná Moskevská gotika, kterou uspořádala pražská Národní galerie ve Veletržním paláci, výstava se stala kulturní událostí první kategorie.Přehlídka čtyřiaosmdesátiletého ruského autora, posledních 40 let žijícího v Praze, je solidní retrospektivou, která nepřesytí. Kurátorka Julia Tatiana Bailey vybrala z obsáhlého díla dvě stovky maleb a kreseb. Doplnila je drobnými instalacemi.Jsou to dojemné pozůstatky autorových moskevských časů, předměty osobní mytologie, které vystupují na mnoha obrazech a také ve výtvarníkových vzpomínkách, například v Pivovarovově výborné knize Zamilovaný agent.

Dnes je Viktor Pivovarov zastoupen ve sbírkách britské Tate Gallery, pařížského Centre Pompidou i Treťjakovské galerie v Moskvě, jeho díla propojující malbu a koncept vlastní i české instituce včetně Národní galerie.

Příspěvek z archivu Paměť národa: https://www.pametnaroda.cz/cs/pivovarov-viktor-1937

Článek: https://www.reflex.cz/clanek/rozhovory/93571/nejoblibenejsi-cesky-rusak-genialni-malir-viktor-pivovarov-se-po-letech-docka-vystavy-v-praze.html

Článek k výstavě: https://magazin.aktualne.cz/kultura/umeni/neprozil-jsem-hruzy-gulagu-ale-obycejneho-zivota-pivovarov/r~d16db31ae3bd11eba824ac1f6b220ee8/

 

Sdílet

 

euvlajka
Projekt Šablony II pro ZUŠ Ledeč

Tento web používá Cookies k měření návštěvnosti. Rozumím